مشاهده منو

021-46874082

تمام طول تاریخ بیشترین هدفی که برای ساخت انگشت در نظر گرفته شده جنبه‌ی تزئینی و زینت‌بخش بودن آن است. انگشترها و نمونه‌های خاص و هنرمندانه‌ی رکاب انگشتر مردانه طلا، جزو جواهرات و زیورآلات رایجی‌ هستند که آقایان در هر سنی استفاده از آن را دوست دارند. من معتقدم سبک لباس‌ها، وسایل و تزئیناتی که انتخاب می‌کنم دقیقا همان چیزهایی است که می‌توانند شخصیت و روحیه‌ی درونی‌ام را نشان دهند. در واقع همین جزئیات سبک شخصی من را می‌سازد و روحیه‌ مرا به دیگران نشان می‌دهد. رکاب انگشتر هم یکی از همین جزئیات است. وقتی قرار است انگشتر شما با یک جواهر ارزشمند بدرخشد، چرا رکاب آن زیبا و همه‌چیز تمام نباشد؟ این نکات و جزئیات، چیزهایی است که امروز درباره‌ی رکاب انگشتر مردانه طلا با شما به اشتراک می‌گذاریم. برای سفر به دنیای متنوع و هیجان‌انگیز انگشترهای مردانه و رکاب آنها آماده‌اید؟

پایه انگشتر مردانه
رکاب انگشتر مردانه

رکاب انگشتر مردانه چیست؟

رکاب انگشتر قسمتی از انگشتر است که سنگ یا نگین روی آن قرار می‌گیرد و حلقه‌ را به نگین یا سنگ متصل می‌کند. رکاب‌ها شکل‌های مختلفی دارند. تنوع و مدل‌هایی که در ساخت رکاب انگشتر طلا وجود دارد یکی از عواملی است که رکاب انگشتر مردانه طلا را به مدل‌های مختلفی تقسیم می‌کند. مدل‌هایی مثل رکاب انگشتری فیلی، خورشیدی، چنگکی و … از شناخته‌شده‌ترین این مدل‌هاست.
این رکاب‌ها به دو شکل ماشینی و دست‌ساز، توسط هنرمندان ماهر و باتجربه‌ای ساخته می‌شود و هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. رکاب‌ها یکی از محصولاتی هستند که هنرمند و جواهرسازان می‌توانند ظرافت و هنرنمایی خود را در طراحی و ساخت آن به نمایش‌ بگذارند.

انواع رکاب انگشتر مردانه

تنوع مدل‌ها و طرح‌هایی که برای ساخت رکاب انگشتر مردانه به‌کار گرفته می‌شود زیاد است، اما پیش از صحبت درباره‌ی این مدل‌ها و طرح‌ها شما را با سه نوع فلز یا جنسی که برای ساخت رکاب انگشتر استفاده می‌شود آشنا خواهم کرد. رکاب‌های دست‌ساز به‌خاطر ظرافت و کار بیشتری که روی آنها انجام می‌شود، گران‌تر و ارزشمند‌ترند اما از زیبایی رکاب‌های ماشینی هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. ساخت پایه جواهر انگشتر مردانه در دو روش با فلزات و موادی مثل نقره و طلا انجام می‌شود که هرکدام از آنها علاقه‌مندان و طرفداران خود را دارد.

انواع رکاب انگشتر مردانه
  • رکاب انگشتر مردانه نقره

نقره یکی از رایج‌ترین و پرکاربرد‌ترین فلزهایی است که برای ساخت پایه انگشتر، به خصوص رکاب انگشتر مردانه استفاده می‌شود. از آنجایی که آموزه‌های دینی ما استفاده از انگشتر نقره را برای مردان بسیار توصیه کرده است، آقایان بسیار علاقه‌مند به استفاده از انگشتر مردانه با رکاب نقره اند. این انگشترها می‌توانند برای هر موقعیت و زمانی مورد استفاده قرار بگیرند و با توجه به سبک و استایل شخصی هر فرد، یک انتخاب همه‌چیز تمام باشد. حتی استفاده‌ی روزمره از انگشتر طلا مردانه با رکاب نقره در میان آقایان رایج است و یکی از انتخاب‌های اصلی و اولویت‌دار افرادی محصوب می‌شود که دوستدارند زیبایی و درخشش طلا را بر روی دست خود داشته باشند، ‌اما نمی‌خواهند با آموزه‌های دینی خود فاصله بگیرند.

  • رکاب انگشتر مردانه طلا

از هرچه بگذریم، از زیبایی و جذابیت طلا نمی‌توان گذشت. انگشتر طلا در کنار این‌ که با لباس‌های مردانه و مجلسی به خوبی ست می‌شود، پیام رسا و بلندی‌نیز درمورد جایگاه و موقعیت اجتماعی شما به بیننده می‌رساند. حال اگر این انگشتر طلا رکابی برای یک سنگ عقیق یا فیروزه که با دقت برش خورد باشد، غوغا به‌پا خواهد کرد. به همین دلیل استفاده از رکاب انگشتر طلا مردانه به غیر از پول و سلیقه، جسارت می‌خوهد! آن‌هم جسارت بسیار! اگر شما آدم جسوری هستید و بوجه‌ای که برای خرید انگشتر کنار گذاشته‌اید کفاف خرید یک رکاب انگشتر طلا را می‌دهد،‌ پس در خرید آن شک نکنید.

رکاب انگشتر دست ساز

همان‌طور که گفتم، رکاب انگشترها به‌خصوص رکاب انگشتر مردانه یا به صورت ماشینی و با استفاده از دستگاه‌ه طراحی و ساخته می‌شود یا توسط هنرمندان ماهر و خبره‌ی این عرصه با دست ساخته می‌شود. رکاب‌ انگشتر دست‌ ساز مردانه نسبت به رکاب‌های ماشینی ساخته شده، ارزش قیمت و ظرافت بیشتری دارد. این انگشترها با سلیقه و هنر دست طراحان و سازندگانی ساخته شده‌ که ساعت‌ها و روزها زمان و هنرمندی خود را برای ساخت اثری ماندگار و متفاوت خرج کرده‎اند. اگر به ظرافت و طراحی‌های خاص رکاب انگشتر خود اهمیت می‌دهید، رکاب‌های دست‌ساز همان چیزی است که می‌تواند با جزئیات و طراحی‌های خاصی که دارد برای شما یک انتخاب همه‌چیز تمام باشد. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که رکاب‌های دست ساز یک محصول لوکس در نظر گرفته می‌شوند، و اکثر رکاب‌های موجود در بازار رکاب‌های ماشینی اند. پس اگر به دنبال خرید یک پایه انگشتر با قیمت معقول هستید، لزومی‌ندارد که حتما به سراغ پایه‌های دست ساز بروید. بلکه می‌توانید در انتخاب سنگ انگشتر خود دقت به خرج دهید.

روش ساخت انگشتر مردانه طلا

در انگشترهای دست‌ساز دو روش پرکاربردی که برای ساخت آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد قلم‎زنی و سیاه قلم است. قلم زنی هم به‌ صورت برجسته و هم به‌صورت فرورفته انجام می‌شود. انگشترهایی که با این روش ساخته می‌شوند به‌خاطر زمان و صبروحوصله‌ی زیادی که در زمان ساخت لازم دارد، بسیار گران‌قیمت‌تر است.

سیاه قلم هم روش دومی است که طرح را برای وضوح بیشتر روی یک زمینه‌ی سیاه انجام می‌‌‌دهند. سیاه قلم در اصل نوعی رزین است که روی رکاب انگشتر زده می‌شود.

مدل‌های پایه انگشتر مردانه

بخش قبلی از انواع فلز و روشی که برای ساخت رکاب انگشتر مردانه مورد استفاده قرار می‌گیرد برای شما صحبت کردم و حالا نوبت به بررسی و صحبت درباره‌ی مدل‌های رکاب انگشتر مردانه است. تنوع مدل‌ها و طرح‌هایی که در ساخت رکاب انگشتر مردانه وجود دارد آنقدر زیاد است که هیچ سلیقه و علاقه‌ای را بی‌جواب نمی‌گذارد. چه آنها که از مدل‌های ساده‌ استقبال می‌کنند و چه افرادی که طرح‌های کارشده و پرکار دوست دارند؛ در ادامه، همراه هم نگاهی جامع و کامل بر تمام این مدل‌ها خواهیم داشت.

رکاب شیخ احمد

استان زنجان به‌واسطه‌ی شهرت و قدمتی که در طراحی رکاب انگشتر مردانه دارد یکی از معروف‌ترین شهرهای ساخت پایه‌ی انگشتر است. نام این رکاب از اسم فردی گرفته شده که اولین‌بار آن را طراحی کرد. به‌جزء این مدل رکاب، رکاب شیخ احمد را با هنر ملیله‌کاری تلفیق می‌کنند و طرح دیگری می‌سازند که آن هم در ردیف محبوب‌ترین و زیبا‌ترین پایه انگشتر نقره مردانه است. این طرح‌ها را برای انگشترهای طلا هم استفاده می‌کنند.

رکاب انگشتر شیخ احمد

رکاب حصیری

رکاب حصیری با استفاده از اره‌کاری روی پایه انگشتر ایجاد می‌شود و محل تولید آن در شهر تبریز است به همین دلیل اغلب بیشترین استفاده را در این شهر دارد یا جزء سوغات و هدایای شهر تبریز محسوب می‌شود.

رکاب حصیری انگشتر مردانه

رکاب چنگکی

رکاب چنگکی یا رکاب چنگ از رایج‌ترین مدل‌های پایه انگشتر مردانه است. مدل‌های تک چنگ، دو چنگ، سه‌چنگ و چهار چنگ جزء طرح‌های این رکاب انگشتر است.

رکاب چنگکی انگشتر مردانه

رکاب اشکی

طرح‌های اشکی کوچک و بزرگی که روی رکاب انگشتر به‌خصوص قسمت سوار شدن سنگ یا جواهر به‌وسیله‌ی اره ایجاد می‌شود باعث شده تا این رکاب با نام اشکی معروف شود.

رکاب اشکی انگشتر مردانه

رکاب فیلی

یکی از رکاب‎های ساده و پرطرفداری که در بین رکاب انگشتر مردانه بسیار محبوب است، رکاب فیلی است. سادگی این رکاب پایه‌ای برای زدن طرح‌های زیادی مثل طرح رکاب شیاری، رکاب ناودانی، خورشیدی،‌ شکوفه و اشک طاووسی است.

رکاب فیلی انگشتر مردانه

رکاب ناودانی

رکاب ناودانی هم از جمله رکاب‌هایی است که روی پایه‌ی ساده‌ی رکاب فیلی زده می‌شود. طراح این رکاب را فردی به‌نام استاد حسن جدی تبریزی می‌شناسند. این رکاب‌ها برای کسانی که دوست‌دار رکاب‌های درشت، بزرگ و پرکار هستند بسیار مورد پسند است.

رکاب ناودانی انگشتر مردانه

رکاب خورشیدی

رکاب خورشیدی هم از روی رکاب فیلی ساخته می‌شود. پایه انگشتر خورشیدی برای سنگ‌های بزرگ و عقیق بیشتر کاربرد دارد.

رکاب خورشیدی انگشتر مردانه

رکاب ریز دیش

رکاب ریز دیش هم مثل رکاب ناودانی از جمله‌ طرح‌های بزرگ و کارشده‌ای است که اصالت آن مربوط به منطقه‌ی آذربایجان است. ریز دیش می‌تواند پایه‌ای برای ساخت رکاب‌های خیاری و پافیلی باشد.

رکاب ریز دیش انگشتر مردانه

رکاب هشت ترک

ساخت رکاب هشت ترک جزء هنرهای انگشترسازان تهرانی است و در این شهر رواج بیشتری دارد. این رکاب تمرکز اصلی آن روی جلوه‌ی بیشتر نگین است و پایه انگشتر طوری طراحی شده که برای ساخت انگشتر با نگین‌های جواهری گزینه‌ی مناسبی است.

رکاب هشت ترک انگشتر مردانه

رکاب شکوفه

اره‌کاری‌های خاصی که روی رکاب شکوفه انجام می‌شود طرح‌های ظریف و خطی شکلی بلند و کوتاهی است که به شکل عمودی روی پایه‌ی انگشتر فیلی زده می‌شود.

رکاب شکوفه انگشتر مردانه

رکاب شیاری

رکاب شیاری بیشتر مختص انگشترسازان و هنرمندان منطقه‌ی آذربایجان است.

رکاب شیاری انگشتر مردانه

رکاب دوره تاپان یا گوار سرزلفی

رکاب گوارسرزلفی هم در بین هنرهای دستی انگشترسازان تبریزی قرار دارد. شهرت اصلی این رکاب گوارسرزلفی است و بیشتر با این نام شناخته می‌شود.

رکاب دوره تاپان انگشتر مردانه

رکاب چهار اشک طاووسی

رکاب انگشتری چهار اشک طاووسی خاص شهر تبریز است و طرح آن روی پایه‌ی انگشتر فیلی زده می‌شود.

رکاب چهار اشک طاووسی

رکاب جواهری

رکاب جواهری همان‌طور که از اسم آن می‌تواند حدس زد رکابی است که تمرکز انگشتر بیشتر به سمت نگین یا جواهری که روی آن قرار می‌گیرد. صاحب طرح این رکاب پرطرفدار و زیبا استاد مجید گنجی در شهر زنجان است که آوازه‌ی هنر دست ایشان در بین شهرها و هنرمندان مختلفی پیچیده است و این طرح را با نام ایشان می‌شناسند.

رکاب جواهری انگشتر مردانه

کدام شهر‌ها در ساخت پایه انگشتر معروف‌اند؟

طبق جست‌وجوها و تحقیقاتی که انجام‌داده‌ام شهرهایی مثل مشهد، قم، تبریز، تهران، اصفهان و شیراز در ساخت پایه انگشتر‌های دست‌ساز و ماشینی بسیار معروف و شناخته شده‌اند و محصولاتی که هنرمندان ماهر و کاربلد این شهرها می‌سازند ظرافت و زیبایی مثال‌زدنی و ویژه‌ای دارند. اگر گذرتان به این شهرها افتاد فراموش نکند که می‌توانید یکی از بهترین آثار هنری را برای خودتان بخرید.

پایه انگشتر مردانه دست ساز بهتر است یا ماشینی؟

اگر یک نگین یا سنگ قیمتی و ارزشمند داشته باشید که تمایل دارید همیشه و در هر زمانی همراه شما باشد، تبدیل کردن آن به یک انگشتر طلا انتخابی خوبی است. انگشترها به‌خاطر اینکه روی انگشتان دست پوشیده می‌شوند بیشتر از هر زیورآلات دیگری در معرض دید قرار دارند.

وقتی در مراحل انتخاب و خرید رکاب انگشتر‌ مردانه با مدل‌ها و شکل‌های مختلف روبه‌رو شوید، ممکن است تنوع طرح‌ها و مدل‌هایی که برای ساخت پایه انگشتر مردانه وجود دارد برای شما انتخاب را سخت کند. بیشتر نمونه‌هایی که از رکاب انگشتر مردانه در بازار وجود دارد از جنس نقره‌اند و طرح‌ها و مدل‌هایی که برای ساخت آنها استفاده می‌شود هم با فلز نقره همخوانی بیشتری دارند.

اما این دلیلی نیست که انگشتر مردانه طلا در بازار نباشد یا جز گزینه‌های دست‌ساز برای انتخاب و ساخت یک انگشتر چشم‌نواز قرار نگیرد! با مراجعه به صفحه‌ی انگشتر‌ها و رکاب انگشتر مردانه طلا تریص می‌توانید مدل‌های زیبا و مختلفی از رکاب‌های انگشتر طلا را در این فروشگاه اینترنتی ببینید و با در نظر گرفتن سلیقه‌ی شخصی و میزان هزینه‌ای که قصد دارید خرج کنید، انتخاب و خرید خود را انجام دهید.

با این حال،‌ نکته‌ی مهمی که وجود دارد مربوط به انتخاب رکاب مناسب برای هر سنگ و نگین است. در تجربه‌ی شخصی خود من گاهی پیش آمده که یک نگین یا سنگ زیبا داشته‌ام و وقتی روی پایه‌ی انگشتر سوار شده است، زیبایی و جذابیت قبلی خود را نداشته یا ارزش واقعی و جلوه‌ی قبلی آن نگین از بین رفته‌است. رکاب‌های دست‌ساز کار، ظرافت و جزئیات بیشتری دارند. زمان بیشتری برای ساخت و تولید آنها صرف می‌شود و در نتیجه کیفیتی بهتر و قیمتی بالاتر نسبت به رکاب‌های ماشینی دست‌ساز دارند. نکات و ویژگی‌های اصلی که باعث تمایز و تفاوت بین رکاب‌های ماشینی و دست‌ساز است مربوط به کیفیت ساخت، کیفیت مواد اولیه‌ و پرداخت رکاب‌هاست.

برای خرید پایه انگشتر ماشینی به چه نکاتی توجه کنیم؟

ساخت رکاب‌های ماشینی بر اساس یک اندازه‌ی استاندارد انجام می‌شود. روش ساخت رکاب‌های ماشینی درواقع همان روش ریخته‌گری است که قالب اولیه رکاب را آماده می‌کند و بعد از ریخته‌گری، تنها مرحله‌ی پرداخت نهایی روی آن انجام می‎شود. در رکاب‌های ماشینی و طرح‌هایی که ظرافت و دقت بیشتری نیاز دارند ممکن است برجستگی‌های کوچک، نامرتب و تیزی وجود داشته باشد که بعد از فرآیند ساخت رکاب روی آن باقی مانده است.

برخلاف فرآیند ساخت رکاب‌های دست‌ساز، تک‌تک مراحل ساخت رکاب ماشینی در اختیار سازنده نیست و کنترل آن سخت است. ممکن است وقتی فلز مذاب نقره یا آهن در قالب‌های ریخته‌گری ریخته می‌شود، بعد از سرد شدن حفره‌ یا اثری از حباب روی انگشتر بماند که این موضوع کیفیت ساخت رکاب انگشتر مردانه ماشینی را کم کند.

برای خرید پایه انگشتر دست ساز به چه نکاتی توجه کنیم؟

رکاب انگشتر دست‎ساز به‌علت اینکه تمام مراحل ساخت آن زیرنظر و تحت کنترل هنرمند و سازنده‌ است، ظرافت و دقت بیشتری دارد. هنرمند انگشتر را به میل خود و با توجه به هر اندازه و شکلی که در نظر دارد می‌سازد. علاوه بر این، انگشترساز امکان دسترسی به زیر سنگ نگین انگشتر را هم دارد و می‌تواند به‌راحتی آن را جلا دهد و براق کند. به این ترتیب است که از زیبایی و ظرافت یک انگشتر دست‌ساز نمی‌توان غافل شد زیرا هر رکاب انگشتر دست‌ساز امضایی از توانمندی و هنر بی‌بدیل سازنده آن است. اگر قصد خرید پایه انگشتر مردانه طلا را دارید بهتر است در خرید خود به این مورد توجه کنید که چه کسی قرار است از آن استفاده کند. در بخش‌های پایان این مطلب به این موضوع خواهم پرداخت.

پایه انگشتر مردانه طلا

اگر قصد خرید پایه انگشتر مردانه طلا برای خودتان دارید

اگر قصد خرید انگشتر و پایه انگشتر مردانه طلا برای خودتان را دارید، توجه به این چند نکته‌ی اساسی می‌تواند یک راهنمای خوب و کامل برای شما در انتخاب و خرید باشد:

  • درنظر گرفتن میزان فعالیت با دست و شغل

وقتی قرار است از یک انگشتر مردانه به صورت دائمی یا همیشگی استفاده کنید، این نکته را درنظر داشته باشید که آیا استفاده از این انگشتر می‌تواند اختلال یا مشکلی در فعالیت‌های روزانه‎ی من ایجاد کند یا نه؟ برای افرادی که لازمه‌ی شغل‌ آنها استفاده‌ی بیشتر از انگشت‌ها و دست‌هاست، بهتر است انگشترها و رکاب‌هایی که استفاده می‌کنند بزرگ و در طولانی‌مدت آزاردهنده نباشد.

  • تاثیر رنگ رکاب با رنگ پوست

یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود انگشتر طلا مردانه جلوه‌ای درخشان و متفاوت داشته باشد هماهنگی آن با رنگ پوست است. افرادی که رنگ پوست گندمی و تیره‌تر دارند استفاده از طلای زرد با رنگ پوست آنها هم‌خوانی بیشتری دارد و برای افرادی با رنگ پوست سفید، نقره یا طلای سفید انتخاب بهتری است.

  • هماهنگی با سایز و مدل انگشت‌های دست

هماهنگی رکاب انگشتر مردانه طلا با سایز و مدل انگشت‌های دست هم نکته‌ی دیگری است که بهتر است در نظر داشته باشید. انگشترهای بزرگ و سنگین برای انگشت‌‎های کشیده و لاغرتر انتخاب خوبی نیست.

اگر قصد خرید پایه انگشتر طلا مردانه برای هدیه دارید

اگر قصد خرید پایه انگشتر طلا مردانه برای هدیه را دارید می‌توانید با همه‌ی نکاتی که در بخش قبلی مطلب از آن صحبت کردم توجه کنید، علاوه بر این بهتر است این موارد را هم درنظر بگیرید:‌

  • توجه به سبک و سلیقه‌ی شخصی فرد
  • خرید از یک مرجع و فروشگاه معتبر برای اطمینان از اصالت و کیفیت انگشتر
  • ضخامت و مقاومت رکابی انگشتر مردانه طلا
  • درنظر گرفتن سنگی که قرار است روی پایه سوار شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *